A Velem Lehet Beszélgetni (VLB) kezdeményezés oktatási intézményekben történő megvalósítása során a cél az, hogy egy olyan keretrendszert kapjanak az intézmények, amit az adott iskolák a maguk sajátosságaira szabva tudnak bevezetni, létrehozva egy olyan iskolai környezetet, ami felhívja a figyelmet a személyes, face-to-face kommunikáció fontosságára, támogatja a diákokat, a dolgozókat és a szülőket is abban, hogy akarjanak és merjenek egymáshoz kapcsolódni, hogy fontos és természetes legyen számukra, hogy egy olyan, egymásra nyitott és befogadó környezetet teremtsenek, amiben a beszélgetés egy létező, tudatosan választott lehetőség, amivel a mindennapok során a közösség tagjai szívesen élnek.
Az alábbiakban a VLB Iskola koncepció részletei, megvalósítási lehetőségei találhatók. A leírás ezen a linken PDF formátumban is letölthető.
A kapcsolataink mennyisége és minősége pozitív hatással van a lelki egészségre (jobb hangulatot, kisebb mértékű szorongást eredményez, segít az önbizalom növelésében, az énhatékonyság érzésének megtapasztalásában, segíti az identitásalakulást és biztosítja a valahová tartozás érzésének megélését), a társas-érzelmi készségeink magasabb szintje pedig pozitív hatással van az iskolai előmenetelre, véd a lemorzsolódással szemben is.
Alapvetően új tudásra, új ismeretre nincs szükség. Az iskolákban minden megvan a program megvalósításához: képzett szakemberek, tudás, motiváció, a helyi viszonyok ismerete, kapcsolat a tanulókkal és szüleikkel. A program keretében nem gyökeresen új feladatok kerülnek megvalósításra, hanem az ismert gyakorlatok kerülnek újragondolásra egy adott keretrendszerben. Épp ezért, fontos, hogy az intézmények megismerkedjenek a Velem Lehet Beszélgetni kezdeményezés céljával, irányelveivel, keretrendszerével, hogy a programot ennek megfelelően tudják bevezetni az intézménybe.
A VLB Iskola cím azt mutatja, hogy egy iskola kiemelten fontosnak tartja a személyes kommunikáció, azon keresztül a szociális és érzelmi készségek fejlesztését. Ez természetesen más módon, más eszközökkel is megvalósítható, ez a cím ezt a szándékot láthatóvá teszi és megmutatja, hogy az intézmény bizonyos tevékenységeket mindenképpen vállal, hogy elérje ezt a célt.
Az iskolának ahhoz, hogy VLB intézménnyé váljon, és viselhesse a „VLB Iskola” címet, a következő pontokat kell teljesítenie:
Minden intézmény esetén máshol jöhet el az a pont, amikor a szemléletváltás elindul, de ezt a folyamatot támogathatjuk, ha minél többféle módon, minél több diákot, pedagógust, és akár a szülőket is elérő VLB elemeket vezetünk be az intézményben. Ez egyrészt azért lehet fontos, mert a szemléletmód kialakulása támogatja a közösségi normák és az egyéni attitűdök alakulását, a VLB intézmény által közvetített értékek belsővé válását, másrészt megkönnyíti a program későbbi fenntartását is. Az alábbi javaslatok ehhez sorolnak fel néhány javaslatot, ötletet, melyek ugyan nem kötelező elemei a VLB iskola cím viselésének, bevezetésükkel, kipróbálásukkal tovább fokozhatják a program hatékonyságát. Ennek érdekében az iskola:
A fenti pontok az iskola lehetőségeihez illeszkedő elemekkel tovább bővíthetők – akár a már meglévő programok, kezdeményezések újragondolásával, új elemekkel való bővítésével (pl. ha az iskolában működik film klub, akkor az adott filmek társas-kommunikációs szempontból való átbeszélésére is kerüljön sor), akár további javaslatokkal. A cél az lehet, hogy a helyi körülmények, a motiváció ismeretében egy, a VLB céljait minél változatosabban közvetítő intézményi környezetet biztosítsunk – amennyiben azt lehetőségeink engedik.
A VLB központi koordinátora a következőkben tud segítséget nyújtani az oktatási intézményeknek:
A VLB intézmény a kapcsolatteremtésre, a beszélgetés elősegítésére, ösztönzésére alkalmas lehetőségeket nyújt a diákoknak, pedagógusoknak, és a szülőknek is. Ehhez az alábbiakban különböző javaslatokat adunk, de a lista tovább bővíthető. A lényeg, hogy egy adott programelem, lehetőség mindig elsődlegesen a kommunikációs és társas készségek fejlesztését, a kapcsolatteremtést célozza.
Ha be szeretnék vezetni a Velem Lehet beszélgetni program elemeit egy iskolában, ahhoz itt találhatnak egy hasznos segédletet:
A Velem Lehet Beszélgetni program elemeinek bevezetése egy iskolában vagy más oktatási intézményben
Ajánlások az oktatási intézmények számára
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a szülőnek akkor, amikor a jelzés iskolán kívüli viseléséről dönt?
Az iskola érdeke és célja, hogy olyan környezetet alakítson ki, támogasson, ahol a diákok azt érzik, hogy lehet beszélgetni a másik (vagy a legtöbb) emberrel, ehhez megvan a barátságos, támogató, segítő környezet, ahol a kapcsolódás a másik emberhez érték, ami erősíti mind a saját magunk, mind a másik ember megbecsülését.
Ahhoz, hogy a diákok számára ez biztosítható legyen, szükséges, hogy a pedagógusok is napi szinten megvalósítsák, magukévá tegyék ezt a szemléletet – ennek érdekében a következő javaslatokat érdemes figyelembe venni. Noha egy adott intézmény lehetőségei, keretei jelentősen megszabják, mi valósítható meg, a lista ötleteket ad, valamint tovább bővíthető. Amennyiben a helyi körülmények közt más, de ugyanezt a célt szolgáló megoldás bizonyul megvalósíthatónak, kérjük, írják meg nekünk, hogy másoknak, mint jó gyakorlatot ajánlhassuk.
A következők olyan gyakorlatok, amiket akár hetente vagy más időszakokban, nem kötelező jelleggel, de lehet ajánlani a kollégáknak. A gyakorlatok tetszés szerint bővíthetők az eredeti célok megtartásával.
A gyakorlatok során fontos a határok betartása, betartatása – szükséges lehet ezeknek a visszajelzéséről, kommunikálásáról információt átadni, a felmerülő nehézségekről, problémákról beszélgetést szervezni (lehetőleg mentálhigiénés végzettséggel, tapasztalattal rendelkező külsős részvételével).
Érdemes a gyakorlatokat, játékokat más környezetben is – pl. otthon – alkalmazni!
A VLB környezet és a kapcsolódó tevékenységek bevezetésének és fenntartásának a hatékonyságát mérni szeretnénk. Ennek célja egyrészt a folyamatos fejlesztés (gyakorlatok és környezet megvalósíthatósága, megfelelősége, hatékonysága), valamint ugyanilyen fontos, hogy a közösség, ahol a gyakorlatokat végrehajtják, reflektáljon rájuk, és megbizonyosodhasson afelől, hogy azok valóban segítik a kommunikációt. A mérés módjának (eszköz, megvalósíthatóság) kidolgozása folyamatban van.
A kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül az oktatási intézmények számára is örömmel adunk információt a programról, tapasztalatokról, a karkötők javasolt méretéről, vagy bármilyen felmerülő kérdésről.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |