• Ha a következő állítások közül valamelyik illik rád, érdemes belevágni és kipróbálni magadat „beszélgetőként”!
    • Mert szívesen beszélgetnék másokkal, szívesen meghallgatom mások gondolatait, vagy mondom el az enyémet.
    • Mert szeretnék rutinos, gyakorlott lenni abban, hogyan lehet elvárások, korlátok és félelmek nélkül pár percig kapcsolatba lépni másokkal.
    • Mert szeretném, ha látnák rajtam, hogy fontosak nekem az emberi kapcsolatok.
    • Mert szívesen ismerek meg új embereket.
    • Mert szívesen gyakorolnám, hogyan lehet bármiről beszélgetni.
    • Mert szeretnék jó beszélgetőpartnerré válni, és ezt gyakorolni.
    • Mert örülök, ha azzal segíthetek másokon, hogy meghallgatom őket.
    • Mert szeretném jobban megismerni a világot, más emberek tapasztalatain, véleményén és élményeiken keresztül is.
    • Mert szívesen próbálok ki új dolgokat, vagy éppen eldöntöttem, hogy szeretnék egy kicsit kilépni a komfortzónámból.
    • Másokkal kapcsolatba lépni, másoknak segíteni nagyon jó érzés, ahogy egy fontos ügyért kiállni is az, de először érdemes átgondolni néhány dolgot.
      • Ma, vagy az életed ebben az időszakában jól esne Neked másokkal beszélgetni? Van hozzá kedved?
      • Tudsz nyitott lenni a másik emberek, a kortársaid felé?
      • Te milyen körülményeket látsz magad számára optimálisnak ahhoz, hogy jó szívvel vágj bele a program kipróbálásába? Van, aki először ismerős környezetben próbálja ki szívesebben magát, például az iskolában vagy a munkahelyén.
      Gondold át, hol állsz ilyen téren és ennek megfelelően dönts! Ha most bármilyen okból úgy érzed, nem állsz készen, később is lesz lehetőséged csatlakozni a programhoz! De a csatlakozás sem azt jelenti, hogy mindig, bárhol, bármikor készen kell állnod egy beszélgetésre, csak amikor úgy érzed. A jelzésben az a jó, hogy bármikor le és felveheted.
    • Ez ugorjon el a "Hogyan szerezhetek karkötőt" pontra.
    • Viseld jól látható helyen a jelzést, hogy mindenki lássa, nyitott vagy egy rövid beszélgetésre!
      • Ha azt szeretnéd, hogy aki ismeri a jelzést és szeretne beszélgetni megszólítson, akkor viseld úgy a jelzést, hogy könnyen észrevehető legyen. Ha nehezen lehet látni, lehet, hogy magadnak okozol rossz érzést azzal, hogy senki nem fordul hozzád, pedig csak nem veszik észre.
    • Akkor viseld a jelzést, ha van elég időd, energiád, türelmed egy beszélgetésre!
      • Nem lehet úgy odafigyelni a másikra, hogy közben azon kattogunk, mindjárt lekéssük a buszunkat vagy éppen egy fontos telefonhívásra várunk. Fontos, hogy amikor valaki beszélgetni szeretne veled, tudj odafigyelni, és ez nem is olyan nehéz, hiszen a beszélgetés, amit vállalsz, mindössze öt perc.
    • Csak akkor viseld/mutasd a jelzést, ha úgy érzed, olyan helyen vagy és olyan lelkiállapotban, hogy megfelelően tudsz odafordulni ahhoz, aki megszólít és nem sajnálod rá az időt, energiát!
      • Mindenkinek az életében vannak olyan napok, amikor erre kevésbé van lehetőség, kevésbé érzi magát alkalmasnak, és ez rendben van így! Gondolj csak bele! Természetesen másképp tudsz odafigyelni a másikra egy számodra fontos dolgozat előtt, mint egy lazább napodon.
    • A jelzés viselése lehetőséget nyújt.
      • Lehet, hogy nem mindig nyitott valaki egy beszélgetésre, de a beszélgetés lehetősége is, az, hogy tudják, odamehetnének hozzád, sokat jelenthet másoknak! Ne keseredj el, ha egy ideig nem lép Veled kapcsolatba senki, az nem azt jelenti, hogy nem akarnak Veled beszélgetni! Az is lehet, hogy még nem ismerik elegen a lehetőséget, vagy másoknak több időre van szükségük összeszedni a bátorságukat.
    • Nem csak szavakkal kommunikálunk.
      • Sokszor egy mosoly, bólintás, integetés, vagy akár a csendes jelenlét többet ér ezer szónál.
    • Vedd figyelembe a fokozatosság elvét!
      • Eleinte lehet, hogy csak kevesebb kapacitásod van részt venni a programban, vagy jobban érzed magad ismerősök körében. Haladj a neked megfelelő ütemben!
    • A mindennapi életünk során nagyon sok olyan helyzet van, amikor kapcsolódhatunk egymáshoz, mégis elszalasztjuk ezeket a lehetőségeket. Nálad is előfordul ez? Számtalanszor várakozunk hosszú perceket sorban állással a boltban, vagy utazunk tömegközlekedésen, vagy csak sétálunk és nézelődünk, például egy bevásárlóközpontban, vagy ülünk egyedül az ebédnél. Gondold át, egy átlagos napod során mikor kerülsz ilyen helyzetekbe, és használd ki a kínálkozó lehetőségeket, vagy adj másnak lehetőséget azzal, hogy megmutatod, Veled Lehet Beszélgetni!
    • Hol érdemes próbálkozni?
      • Lakókörnyezet, iskola, kollégium, ahol hasonló életkorú személyek, kortársak fordulnak meg
      • Iskolai szünetek, rendezvények helyszínei
      • Nyári táborok, szakkörök, edzések, tanfolyamok
      • Olyan programok, rendezvények, ahol korunkbeliek fordulnak meg (pl. mozi, koncert, táncest, fesztivál)
      • Olyan helyszínek, ahol ismerősek vagyunk, sok időt töltünk (pl. munkahely, tömegközlekedési eszköz, bevásárló központ)
    • Hozzuk meg a döntést, hogy szívesen beszélgetnénk, szeretnénk kapcsolódni másokhoz.
    • Tájékozódjunk a programról, nézzünk utána, mit várhatunk attól, aki viseli a jelzést.
    • Keressük meg a potenciális lehetőségeket (pl. kitűzőt, karszalagot viselőket)!
    • Tudatosítsuk magunkban, hogy nincsen tét – a beszélgetés következmények nélkül bármikor megszakítható.
    • Érdemes témákon gondolkodni, amiről szívesen beszélünk – de kérdezhetünk is, miről beszélgetne szívesen a másik.
    • Amennyiben letelik az idő és a beszélgetőpartner befejezettnek tekinti a kapcsolatot, csak köszönjük meg a beszélgetést. Semmiképpen ne erőltessük a folytatást, ha még szeretnénk beszélgetni, szólítsunk meg mást is!
    • Gyakran érezzük úgy, hogy amikor beszélgetni „kell”, egyszerűen nem jut eszünkbe semmi. Felsorolunk néhány témát a teljesség igénye nélkül, amiről a legtöbben tudunk beszélgetni
      • érdeklődés/hobbi/ízlés
      • tanulmányok, munka
      • jövőbeli célok
      • tulajdonságok/erősségek
      • élettapasztalatok (pl. utazás, élmények)
      • időtöltés
      • napi események
      • esetleges közös kapcsolatok, események, ha vannak (pl. egy közösségben)
      • vicces témák/tudomány/aktualitások
      • kultúra (pl. zene, filmek, színház)
      • olyan témák, amik az emberek nagy része számára ismerősek (pl. sport, főzés, ismert személyek, autók)
      • a Velem lehet beszélgetni kezdeményezés
      • és még sok-sok más téma.
    • A beszélgetések során előfordulhat, hogy valakinek lelki támogatásra vagy komolyabb segítségre van szüksége, sőt lehet akár egészen komoly krízishelyzetben is. Neked nem feladatod olyan segítséget nyújtani, amihez úgy gondolod, nem értesz! De van pár dolog, amire figyelhetsz, miközben meghallgatod, és már ezzel is rengeteget segítesz – sőt sokszor ez tud lenni a legfontosabb!
      • Különösen érdemes a fentebb említettekre odafigyelned – Türelem, Figyelem, Elfogadás, Ítéletmentesség, Őszinteség.
      • Ilyenkor végképp ne ajánlj kész megoldást, ne adj tanácsot, még akkor sem, ha ezt kérik tőled – inkább kérdezz. Például: „Mit gondolsz, mire lenne most szükséged?”, „Ki az, aki most neked segíteni tudna?”, „Mi az, ami egy korábbi, hasonló helyzetben segítségedre volt?” Ne te keresd a megoldásokat, csak hallgasd meg és ha tudsz, segíts neki megtalálni!
      • Ne hasonlítsd össze a problémáját mások problémájával, nehézségeivel, ne mondj olyanokat, hogy „De legalább…”, „Másoknak is…”, „Még mindig jobb, mintha…”. Mindenkinek joga van az érzéseihez!
      • Említsd neki az oldal alján található segítő lehetőségeket, hátha nem tud róluk.
    • Amennyiben nem szeretnél felvállalni egy ilyen beszélgetést egy láthatóan nehéz helyzetben lévő emberrel, őszintén mondd meg, említsd meg neki, hova fordulhat és nyugodtan fejezd be a beszélgetést.
    • Lépjünk ki a saját fizikai, lelki épségünket veszélyeztető helyzetekből (pl. zaklatás) és szükség esetén kérjünk segítséget! Ilyenkor, ha kell, fizikailag is távolodj el a másiktól, hívj fel valakit, ne maradj egyedül.
    • A beszélgetés időpontjának és helyszínének megválasztásával (pl. napközben, nyilvános, forgalmas helyen) biztosíthatod, hogy ilyen esetben legyenek körülötted olyanok, akik szükség esetén segítségedre lehetnek.
    • Ne várd meg az öt perc leteltét, ne gondolkodj indokláson!
    • Amikor egy beszélgetés során nehéz helyzettel szembesülök, vagy olyan élmény, akár bántás ért, amit nehezen dolgozok fel:
      • Legyünk tisztában a saját határainkkal! Nem vár el Tőled senki többet, mint hogy meghallgasd a másikat, a lehetőségeidnek, hangulatodnak megfelelően. Ha úgy érzed, átlépi valaki ezt a határt, figyelmeztesd, és ha továbbra is így tesz, befejezed a beszélgetést! Akár úgy is hátat fordíthatsz, hogy nem is mondasz semmit.
      • Éljünk a projekt nyújtotta segítő lehetőségekkel, szükség esetén igényeljünk mi magunk is támogatást (pl. projekt fenntartói, iskolapszichológus, szülők, lelkielsősegély szolgálatok, iskolai szociális segítő, osztályfőnök, stb.)! Az oldal alján felsorolt lehetőségek számodra is nyitva állnak!
      • Ismerjük fel a helyzetet – milyen esetekben kell segítséget kérni?
      • Ne ígérjünk titoktartást!
      • Tudatosítsuk elsősorban magunkban, hogy nincs felelősségünk a helyzet megoldásában.
      • Legyünk járatosak a segítségkérési lehetőségekben – szükség esetén ajánljuk őket és/vagy éljünk velük (pl. szociális háló, egészségügyi ellátás, lelki elsősegély szolgálatok, közösségi támogatás, megbízható felnőttek értesítése, mentőszolgálat/hatóságok bevonása, civil szervezetek felkeresése, edukációs anyagokból való informálódás)