Krízishelyzet mindegyikünk életében előfordul, és mindenki találkozik olyan emberrel, aki éppen krízisben van. A krízis lehet egészen apró, vagy nagyon súlyos is. Fontos azonban tudatosítani, hogy a krízis nem betegség, és nem is ritka jelenség. Arra az esetre, ha úgy döntesz, szeretnél segíteni a másikon - baráton, családtagon, ismerősön, akár alkalmi beszélgető partnereden - ebben a helyzetben, készítettünk egy rövid segédanyagot. Nem vagy köteles alkalmazni, de megéri.

  • Az alábbiakban egy rövid leírást találsz a krízisről.
    • A krízis egy olyan élethelyzet, amikor szembesülünk valamivel, amiről úgy érezzük, nem tudjuk, hogyan oldhatnánk meg, de kilépni, elmenekülni sem tudunk a helyzet elől, muszáj szembenéznünk vele. Lehet teljesen normális, ami az életünkben jön kiskorunktól kezdve (óvoda, iskola, kamaszkor, életkezdés, öregedés), és lehet olyan, ami váratlanul, mint egy baleset. Lehet apró, lehet nagyobb, és lehet akár nagyon súlyos is.
    • Kiválthatja egy rossz iskolai jegy, amit el kell otthon mondanunk, egy elszakadt ruhadarab, miközben megyünk az iskolába, munkahelyre, rendezvényre, szerelmi csalódás, haláleset, veszekedés, válás a családban, összeveszés barátokkal, költözés – de pozitív dolgok is kiválthatják, mint pl. egy új szerelem.
    • A krízis lehet rövid és lehet hosszan tartó. Általában minél súlyosabb, annál tovább tart.
    • Aki krízisben van, beszűkül a gondolkodása, és a súlyosságtól függően csak arról tud, arról akar beszélni. Hiába próbáljuk elterelni a gondolatait, nem sikerül. Az is előfordulhat, hogy az illető nehezen tud összeszedetten beszélni a helyzetéről, érzéseiről, gondolatairól, így nehéz lehet őt követni, kísérni. Annak, aki krízisben van, sokszor az a legfontosabb, hogy valahogy megoldódjon a szituáció. Súlyosabb esetben megfigyelheted rajta a stressz, szorongás, lobbanékonyság, labilitás jeleit is, előfordulhat, hogy aki krízisben van, nem tud aludni, pihenni, étvágya, aktivitási szintje megváltozik, nehéznek találja akár a leghétköznapibb cselekvések elvégzését is – de akár teljesen leblokkoltnak, fásultnak is tűnhet, vagy közömbösnek a helyzete iránt. Nehéz pontosan megjósolni, hogy egy-egy embernél milyen jelei lesznek annak, ha krízishelyzetben van, általában azonban igaz, hogy a jelek intenzitása függ a krízis súlyosságától, hosszától és attól, hogyan reagál rájuk az érintett és a környezete. Akármilyen jelei is vannak a krízisnek, ne feledd, hogy az azt átélő személy egy sérülékeny állapotban van.
    • 1. Először a sokk, amikor rájövünk, mi történt, és hogy nem tudjuk, mit tegyünk.

      2. Zavarodottság, a problémán jár az agyunk, keressük, de nem találjuk a kiutat.

      3. Az új megoldás felismerése – gyakran külső segítséggel, támogatással.
    • A krízis a fejlődéshez szükséges, elkerülhetetlen. Minden megoldott krízissel újabb dolgokat tanulunk, hogyan oldjunk meg egy nehéz vagy váratlan helyzetet. De ha nem a megfelelő megoldást találjuk meg, vagy teljesen rossz utat választunk (pl. agresszió, drog, alkohol), akkor legközelebb is ezeket fogjuk alkalmazni, és egyre nehezebb helyzetekbe kerülünk.
      Vagyis a krízis a fejlődéshez kell, tehát jó - de ahhoz meg kell találni rá a megoldást.
    • Igen, lehet, sőt mindenki tud segíteni. A krízisintervenció alapvető lépései alatt megtalálod, hogyan.
  • Az intervenció latin eredetű szó, jelentése beavatkozás.

    A krízisintervenció krízis esetén egy olyan beszélgetés, amikor a krízisben lévő emberre, társunkra, családtagunkra úgy figyelünk oda, hogy érezze a jelenlétünket, támogatásunkat, és könnyebben jusson át a nehéz helyzeten. Beszélgetés, amitől érzi, nincs egyedül. Vagy csak odaadunk neki egy telefonszámot, javaslunk neki egy személyt, aki segíteni tud neki.

  • 1. Bárki kerülhet a környezetünkben krízisbe, és még ha nem is akarjuk, akkor is előfordulhat, hogy pont hozzánk fordul segítségért. Olyan, mint az elsősegély. Ha egy balesetet látunk, sokkal jobb, ha néhány alapvető segítséggel tisztában vagyunk. De ha nem tudunk, nem merünk segíteni, akkor is tudjuk legalább, mi a mentők száma, amit felhívhatunk.

    2. A krízis, ha megfelelő megoldást találunk, a fejlődésünket segíti. De a rossz megoldások elindíthatnak egy olyan úton, amire nem biztos, hogy rá akarunk lépni, amikor józanul tudunk gondolkodni.

    3. A krízisben a gondolkodás beszűkül, a krízisben lévő ember nehezebben látja át, mit tud tenni, egyedül érzi magát a problémájával. Ilyenkor a külső segítség, ami akár csak annyi, hogy éreztetjük, nincs egyedül, segíthet a megfelelő irányba továbblépni.

    4. A krízist kezelni ugyanolyan lépésekkel lehet egy kicsi krízis esetén, mint amikor nagyon súlyos a helyzet. Ha begyakoroljuk azt a néhány egyszerű lépést kisebb nehézségek esetén – sokkal könnyebben fog menni, amikor egy barátunk, rokonunk, kollégánk, vagy akár egy ismeretlen súlyos krízisben van.

    5. Ha megtanuljuk másoknál felismerni és kezelni a krízishelyzeteket, ez segíthet abban, hogy magunknál is hamarabb észrevegyük annak jeleit, és akár megoldjuk, akár merjünk segítséget kérni. Mert megtapasztaljuk, hogy mennyit számít a krízishelyzetben a kapcsolat.

  • 1. Aki időt nyer, életet nyer! Krízishelyzetben az idő nagyon sokat segíthet – ha ott vagyunk, már az elég lehet.

    2. Ha nem érezzük magunkat elég erősnek arra, hogy az adott krízishelyzetben segítsünk (mert pl. nagyon súlyosnak tűnik és félünk, mi történik, ha valami rosszat teszünk), akkor legalább adjuk át az elérhetőségét azoknak, akik ilyenkor tudnak támogatást nyújtani. Ezek az elérhetőségek a Segítségkérési lehetőségek alatt találhatók. Ez is hatalmas segítség lehet!

    3. Mindig figyeljünk arra, mi az, amit mi meg tudunk tenni és mi az, amihez mások segítségét, akár szakembert kell igénybe venni. Soha ne akarjunk olyat tenni, amihez nem értünk!

    4. Ha úgy érzed, sikertelen volt a beavatkozásod a krízishelyzetben, gondolj arra, még mindig sokkal többet tettél, mintha meg sem próbáltad volna. Könnyen lehet, hogy a sikertelennek tűnő beszélgetés volt a legtöbb, amit tehettél, amire a másiknak szüksége volt.

    5. Önveszélyeztető állapot esetén vonjunk be külső segítséget, akár hívjuk a mentőket és/vagy a rendőrséget, de mindenképp jelezzük egy olyan személy felé, aki fontos a másiknak. Még akkor is, ha attól tartunk, ezért mérges lesz ránk. Jobb egy mérges barát, mint egy halott barát.

  • A krízisintervenció egyszerű és bárki által alkalmazható, az alábbi lépéseket érdemes követnünk. Ebben a helyzetben fokozottan érdemes betartanunk a kommunikáció alapszabályait.
    • A beszélgetés a krízisben lévő személlyel a bizalom felépítésével kezdődik. Óvatosan, várakozással közelíts hozzá, figyelj arra, ha elutasítóvá válik. Csak lépésről lépésre szabad közeledni! Ő a padlón érzi magát – képzeld azt, hogy leülsz mellé a földre, nem elég, ha csak odahajolsz. Figyelj rá és fogadd el az érzéseit, úgy, ahogy vannak, és ezt fejezd is ki a szavaiddal, még ha te azokat túlzásnak is érzed! Mindenkinek joga van az érzéseihez!
    • Mondd és mutasd, hogy meghallgatod! Hadd beszéljen, adj teret neki, csak az ő szavaira figyelj, ne arra, ami arról neked eszedbe jut. Kerüld a minősítést, ítélkezést, összehasonlítást – csak mutasd, mennyire örülsz, hogy elmondja neked. Jelezd, hogy figyelsz rá!

      Ne a hátteret, a történetet keresd, hanem azt, mire van ott és akkor szüksége. Sírjon, ha sírni akar, dühöngjön, ha dühöngeni akar. Ne te akard megmondani, mire van szüksége!
    • Kérdésekkel segíts, hogy megtaláljátok, mire tekinthet pozitívan az életében. Milyen más vagy hasonló nehéz helyzeteket sikerült már megoldania? Kikre támaszkodhat, rokonok, barátok, tanárok? Kik azok, akik számíthatnak rá, lehet akár egy háziállat, vagy egy virág, kert. Ne csak a mély kapcsolatokat segíts megkeresni – lehet, hogy ami most felszínesnek tűnik, pár perc múlva fontos lesz számára.
    • Derítsd ki, van-e esetleg olyan szakember, akivel már kapcsolatban volt? Igyekezz kideríteni, ki tud ebben a helyzetben segíteni neki, ki érhető el, kiben bízik, és ha kell és megteheted, segíts felvenni vele a kapcsolatot. Lehetőleg maradj mellette. Ha súlyosnak érzed a helyzetet, mindenképpen add át neki a segítségkérés lehetőségeit!
  • Bár a leírt pontokat külön képzés nélkül is lehet alkalmazni, természetesen van arra lehetőség, hogy képzés keretében gyakoroljuk ezeket a helyzeteket, a lépéseket, hogy biztosabbnak érezzük magunkat, ha krízissel találkozunk egy barátunk, rokonunk vagy kollégánk, osztálytárunk esetén. Ha erről több információt szeretnél, írj nekünk!

    Mindenesetre ajánljuk, gyakorold ezeket a lépéseket kis krízisek, mindennapos problémák esetén barátaiddal, családtagjaiddal, ismerőseiddel!