Az egymáshoz való kapcsolódás, a hatékony kommunikáció számos előnnyel szolgál a lelki egészségre, az iskolai teljesítményre, a társas kapcsolatokra és a későbbi munkaerőpiaci elhelyezkedésre is, így célunk, hogy a VLB (Velem Lehet Beszélgetni) program – az oktatási intézmények és a fiatalok életkori sajátosságait figyelembe véve – minél több gyermekhez eljusson. Ezért kidolgoztuk a VLB Intézmény iskolákra alakított változatát. Szeretnéd megismerni a részleteket? Itt elolvashatod: A VLB iskoláról.
A program megvalósítása során egy oktatási intézményekben érdemes néhány ajánlást figyelembe venni:
A VLB program oktatási intézményben történő megvalósításában szükséges a szülők tájékoztatása a program céljáról, a gyerekek által elvégzendő tevékenységekről, annak várható hatásairól, a szülők részéről várt támogatásról.
Javasoljuk, hogy a 18. életévet be nem töltött fiatalok a jelzést (kitűző, csuklópánt) kizárólag az oktatási intézményen belül, vagy szülőjük, gondviselőjük felügyeletével/hozzájárulásával viseljék. Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a szülőnek akkor, amikor a jelzés iskolán kívüli viseléséről dönt?
Minden esetben a gyermek egyéni sajátosságait, körülményeit érdemes figyelembe venni a döntésnél (pl. életkor, magabiztosság, azoknak a színtereknek a jellemzői, ahol a gyermek megfordul, stb.)
Biztonságérzetet nyújthat a szülő és a gyermek számára is, ha a gyermek csak ismerős környezetben (pl. edzés, szakkör, a család otthona, játszótér) viseli a jelzést, olyan környezetben, ahol a gyermek egyébként is otthonosan mozog és kapcsolatbalép másokkal.
Támogatást nyújthat a gyermeknek, ha iskolán kívül olyan helyzetekben viseli a jelzést, ahol vele egy időben mások is így tesznek (pl. edzésen több gyermek).
Érdemes a jelzést iskolán kívül olyan helyen viselni, ahol a gyermek számára ismerős felnőttek körében van (pl. lakóközösség tagjai, barátok szülei). Amennyiben ez lehetséges, érdemes őket is tájékoztatni a VLB program kereteiről.
Akár viseli a gyermek a jelzést az iskolán kívül, akár nem, mindenképp érdemes vele – életkorának megfelelő szinten – beszélni arról, mit tehet olyan helyzetben, amikor kényelmetlenül érzi magát egy kommunikációs szituációban, arról, hogy hogyan léphet ki ilyen helyzetekből, illetve hogy hogyan kérhet segítséget abban az esetben, ha olyan helyzettel találkozik, amit egyedül nem tud megoldani. Ebben segítséget ezen a linkentalálhat.
Bátorítsuk a gyermeket arra, hogy amennyiben viseli a jelzést (akár az iskolában, akár azon kívül), rendszeresen ossza meg a szülőkkel az ezzel kapcsolatos tapasztalatait, élményeit, hogy azokat a szülő nyomon tudja követni.
A megvalósítás részletei illeszkedjenek a gyerekek életkori sajátosságaihoz, és arra biztassuk a gyerekeket, hogy olyan védett/biztonságos környezetben gyakoroljanak, mint maga az intézmény vagy a családjuk.
Kérdés, elakadás, segítségkérés esetén a gyermekek, fiatalok az oktatási intézményben támogatásra számíthatnak a pedagógusaik (elsősorban az osztályfőnökük), az iskolapszichológus, valamint az iskolai szociális segítő részéről.
A programmal kapcsolatban kérdés esetén a szülők bizalommal fordulhatnak az intézmény vezetőségéhez, iskolapszichológusához, valamint a honlapon elérhető lehetőséghez.
A folyamatos visszajelzések a honlap felületén (pl. szülőktől, gyerekektől, tanároktól) segítik a programmal kapcsolatos ajánlások megfogalmazását, pontosítását, bővítését. A visszajelzésekre igyekszünk a lehető leggyorsabban reagálni, amennyiben szükséges. Az a cél, hogy a lehető legjobban működő rendszert hozzuk létre!
A kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül az oktatási intézmények számára is örömmel adunk információt a programról, tapasztalatokról, a karkötők javasolt méretéről, vagy bármilyen felmerülő kérdésről.
A Velem Lehet Beszélgetni program iskolai megvalósítását a Pro Filii Alapítvány támogatja.