Amennyiben egy intézményben megszületik a döntés, hogy a VLB program segítségével fejlesztik a kommunikációt az iskolai környezetben, az alább felsorolt lépések végrehajtását javasoljuk. Ezek a lépések változhatnak az intézmény lehetőségei, szabályai és egyéb körülmények alapján, célunk, hogy segítsük a Velem Lehet Beszélgetni program minél több elemének megvalósítását, az intézmény VLB iskolává, intézménnyé válását.

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A VLB elemeinek a bevezetéséhez és a program fenntartásához – a hatékony eredmény elérése érdekében – szükséges egy Intézményi VLB koordinátor kijelölése.

A VLB elemeinek a bevezetéséhez szükséges feltételek intézményenként különbözőek. Az alábbi lépések végrehajtása azonban a legtöbb esetben szükséges és érdemes a program elfogadása, elfogadtatása céljából.

A végrehajtás módja a kiválasztott, megvalósítandó VLB elemektől függ. Az alább felsorolt lépések abban segítenek, hogy az Intézményi VLB koordinátor vagy az intézmény kiválassza azokat, amelyek szükségesek egy-egy elem megvalósításához.

A program elemeinek kivitelezése. Az egyes elemekhez tartozó részfeladatok az elemeknek megfelelően különbözőek lehetnek, egyes elemek folyamatos ösztönzést igényelhetnek.

a. Az Intézményi VLB koordinátor ellenőrzi, hogy a program a tervnek, céloknak, VLB irányelveknek megfelelően folyik-e → szükség esetén segítséget nyújt, illetve segítséget kér a VLB központi koordinátortól.

b. Az Intézményi VLB koordinátor motiválja a programban való részvételre – az elemek tartalmának, illetve a megállapított végrehajtásnak megfelelően - a diákokat, pedagógusokat, esetleg szülőket, az intézmenyben elfogadott és megvalósítható kereteken belül (személyes foglalkozások, közös programok, szülői értekezletek, tanórák keretében stb.)

c. Emlékeztető anyagok megosztása a honlapon és a social media felületeken, emlékezettő üzenet a szülőknek, gyerekeknek a menetrendnek megfelelő lépésekről.

d. A részvétellel kapcsolatos visszajelzések összegyűjtése, összegzése, értékelése.

e. Jutalmak beszerzése. Egyes elemek végrehajtásához eredményhirdetés, jutalom kapcsolható az intézmény lehetőségeinek megfelelően, akár rendszeres időközönként (pl. havi dicsőségtábla). Az esetleges támogatókkal való egyeztetésben a VLB központi koordinátor segítséget nyújt.

f. Díjátadó, ha van, előkészítése, végrehajtása. Érdemes lehet, amennyiben az egyes elemek végrehajtásához valamilyen értékelés és jutalmazás kapcsolódik. Akkor is érdemes egyfajta díjátadó keretében értékelni, ha nem tárgyi jutalomról, hanem erkölcsi jutalomról van szó (pl. dicsőségtábla).

A VLB iskola számára fontos, hogy az üzenet eljusson mind a diákokhoz, mind a szülőkhöz, amihez szükséges a megfelelő PR tevékenység. Ez segíti az intézmény pozitív képének kialakítását (olyan intézmény, ahol könnyebben kommunikálnak egymással), a közvélemény tájékoztatását, valamint a kommunikációval kapcsolatos ismeretek, szükséges készségek terjesztését.
Fontos a PR tevékenység megtervezése és végrehajtása. A megjelenések lehetnek folyamatosak, illetve az egyes elemek megvalósításához kötöttek. Az egyes programelemek a VLB általános PR tevékenysége mellett külön tájékoztatást, híradást is igényelhetnek (pl. egy programidőszak), amely segít hatékonyan végrehajtani a szükséges tevékenységeket. Ennek érdekében az Intézményi VLB koordinátor megtervezi, elkészíti az információs és PR anyagokat.
A PR tevékenységben a VLB központi koordinátor segítséget nyújt sablonokkal, esetleg tervezési, grafikai segítséggel, vagy megosztva a más intézményekben már felhasznált anyagokat, valamint tanácsokkal a szükséges SM tevékenységekkel kapcsolatban.

A VLB környezet és a kapcsolódó tevékenységek bevezetésének és fenntartásának a hatékonyságát mérni szeretnénk. Ennek célja egyrészt a folyamatos fejlesztés (gyakorlatok és környezet megvalósíthatósága, megfelelősége, hatékonysága), valamint ugyanilyen fontos, hogy a közösség, ahol a gyakorlatokat végrehajtják, reflektáljon rájuk, és megbizonyosodhasson afelől, hogy azok valóban segítik a kommunikációt. A mérés a VLB központi koordinátorával való egyeztetés alapján történik, az adatvédelmi irányelvek maximális figyelembevételével.

a. Visszajelzés a tapasztalatokról, eredményekről

b. Esetleges mérőeszközök használata, eredmények gyűjtése

c. Fenntartásra vonatkozó tervek elkészítése a VLB központi koordinátorral együttműködve


  A kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül az oktatási intézmények számára is örömmel adunk információt a programról, tapasztalatokról, a karkötők javasolt méretéről, vagy bármilyen felmerülő kérdésről.

  A Velem Lehet Beszélgetni program iskolai megvalósítását a Pro Filii Alapítvány támogatja.