A Velem lehet beszélgetni (VLB) kezdeményezés oktatási intézményekben történő megvalósítása során a cél az, hogy egy keretrendszert kapjanak az intézmények, amit az adott iskolák a maguk sajátosságaira szabva tudnak bevezetni. Ezzel létehozhaztnak egy olyan iskolai környezetet, ami tematikus foglalkozások, tanórák, projektnapok, témahetek, szakkörök, beszélgetőkörök, stb. segítségével felhívja a figyelmet a face-to-face kommunikáció fontosságára. Támogatja a diákokat, a dolgozókat és a szülőket is abban, hogy akarjanak és merjenek egymáshoz kapcsolódni, hogy fontos és természetes legyen számukra, hogy egy olyan, egymásra nyitott és befogadó környezetet teremtsenek, amiben a beszélgetés egy olyan lehetőség, amivel a mindennapok során a közösség tagjai szívesen élnek. Ennek több célja van: segíteni, hogy a fiatalok úgy érezzék, egy barátságos közösség tagjai, amiben van kihez, van mikor és van hogyan kapcsolódni; gyakorlási lehetőséget biztosítani különböző kommunikációs helyzetek támogatásával, így biztosítva a tanulóknak a fejlődés lehetőségét, a társas és szociális készségek fejlesztését; támogatni azt, hogy a közösség tagjainak minél több kapcsolódása legyen egymással. Utóbbi kettő azért is kiemelkedően fontos, mivel a kapcsolataink mennyisége és minősége pozitív hatással van a lelki egészségre (jobb hangulatot, kisebb mértékű szorongást eredményez, segít az önbizalom növelésében, az énhatékonyság érzésének megtapasztalásában, segíti az identitásalakulást és biztosítja a valahová tartozás érzésének megélését), a társas-érzelmi készségeink magasabb szintje pedig pozitív hatással van az iskolai előmenetelre, véd a lemorzsolódással szemben is.
A VLB intézmény a kapcsolatteremtésre, a beszélgetés elősegítésére, ösztönzésére alkalmas lehetőségeket nyújt a diákoknak, pedagógusoknak, és a szülőknek is. Ehhez az alábbiakban különböző javaslatokat adunk, de a lista tovább bővíthető. A lényeg, hogy egy adott programelem, lehetőség mindig elsődlegesen a kommunikációs készésgek fejlesztését, a kapcsolatteremtést célozza.
A szakkör célja heti 45 perc vagy kéthetente 90 perc keretében 12-18 fős csoportban érdeklődő fiatalokkal sajátélmény alapú tapasztalatot szerezni bizonyos társas helyzetekben, majd közösen feldolgozni a megtapasztaltakat. A szakkör foglalkozásai mindig más kommunikációs témát dolgoznak fel, pl. határok kijelölése, asszertív kommunikáció, közléssorompók, empátia. A témához kapcsolódó gyakorlatok segítik, hogy könnyedebb keretek között, védett közegben gyakorolhassanak, hibázhassanak, próbálkozhassanak a fiatalok, a csoporthelyzet pedig azt segíti, hogy visszajelzésekhez jussanak, valamint mintát lássanak maguk előtt.
A szakkör szólhat kifejezetten egy célzott csoportnak is, pl. kortárssegítők, gólyák, ERASMUS pályázatra jelentkezők.
Adott kommunikációs téma (pl. kommunikáció szerepe a lelki egészségben, kommunikáció nehéz helyzetekben, kérdezéstechnika, visszajelzés adása) feldolgozása 1-5 osztályfoglalkozás keretében, ahol a sajátélmény alapú gyakorlatok mellett lehetőség nyílik a páros és csoportos munkára, a vitára, beszélgetésre, visszajelzésre, önreflexióra.
A tanulók életkori sajátosságait figyelembe véve összeállított gyakorlatok listája, mely segítségével a fiatalok különböző kommunikációs helyzetekben próbálhatják ki magukat adott idő alatt (pl. 12 feladatot kell elvégezni két hét alatt). A feladatok mind valamilyen kommunikációs elemhez (pl. visszajelzés adása, információ átadása, értő figyelem) kapcsolódnak, melyekről a megoldásuk után a résztvevők visszajelzést adhatnak mind a megélt kommunikációs helyzetről, mind magáról a lezajlott kommunikáció folyamatáról, mind pedig arról, mik voltak a személyes megéléseik, saját magukkal kapcsolatos tapasztalataik az egyes szituációkban.
Alkalmi, 45-90 perces beszélgetőkör, mely egy adott, kommunikációhoz kapcsolódó téma átbeszélésére (pl. hogyan mondjunk nemet, hogyan konfrontálódjunk hatékonyan), az azzal kapcsolatos edukációra ad lehetőséget, kötetlen formában, igazodva a beszélgetésen résztvevők érdeklődéséhez, megéléseikhez, kérdéseihez. A csoport vezetőjén kívül a tagokra is aktív szerep hárul, lehetőségük van kérdezni, véleményt, tapasztalatot megosztani, a másik által elmondottakra reflektálni, vitát indítani.
A kommunikációt központba helyező rendezvény (pl. offline-hét, kapcsolódás hónapja, stb.), mely során több olyan programot szervez az intézmény, melyek valahogyan kapcsolódnak az adott témához, pl. foglalkozások, vetélkedők, kihívások, filmvetítés, családi nap, stb. formájában. A programok mellett a témával kapcsolatos, kötetlenebb edukáció is helyt kap ebben az időintervallumban, hogy a játékosság mellett a gyerekek életkorához illeszkedően a témával kapcsolatos főbb információkkal is rendelkezzenek.
A témahéthez hasonlóan a tanulóknak változatos tevékenységek során lehetőségük nyílik a témával való megismerkedésre, egy nap erejéig minden az adott témáról szól.
A VLB kezdeményezés számos eleme jól illeszthető több iskolai rendezvényhez is, pl. Egészségnevelési Nap, Családi Nap, stb. Ilyen rendezvényeken jellemzően több, egymástól független, és egymáshoz csak lazán kapcsolódó program várja a résztvevőket – ezek sora bővíthető olyan programelemmel, ami a kommunikációhoz, az egymással való kapcsolódáshoz köthető. Ez lehet egy szülőknek szóló előadás, egy pad, amin leülve és a rendezvény közben megpihenve azt vállalják az ott ülők, hogy beszélgetnek egymással, vagy éppen lehet valamilyen olyan, izgalmas vagy vicces feladat, amit szülők és gyerekek közösen végezhetnek el.
Szülők, pedagógusok, iskolapszichológusok számára, tematikus, interaktív előadás bármilyen, a kommunikációhoz és a kapcsolódáshoz köthető, szabadon választott témáról, valamint a VLB kezdeményezésről. Célja az edukáció, véleménycsere, visszajelzés, tudás- és tapasztalatmegosztás.
Olyan iskolai környezet kialakítása, ami támogatja az egymáshoz való kapcsolódást, az egymással való kommunikációt. Ahhoz, hogy az intézményben ez a környezet érezhető legyen a diákok, pedagógusok, sőt szülők számára, minél több kisebb-nagyobb tevékenységen keresztül kell ezt a szemléletet közvetíteni. Ez vonatkozhat a fizikai környezetre, pl. beszélgetőpad kihelyezésével; a motivációra, pl. a másikhoz való aktív kapcsolódást keresők jutalmazása havi rendszerességgel (pl. „Közösségért Díj”; szorgalom jegy); a VLB elemek tanórába való beágyazására; a résztvevő diákok támogatására (pl. havi rendszerességgel tartott tapasztalatmegosztó kör hirdetése); olyan játékok beszerzése, amik kisebb csoportokban játszhatók és segítik a társas-érzelmi készségek fejlődését.
Az, hogy a pedagógusok hogyan kommunikálnak, milyen példát mutatnak, milyen a lelki egészségük, szintén nagyon fontos az iskolában, így készült egy ajánlás számukra is olyan javaslatokból, melyek bevezetése a segítségükre lehet annak érdekében, hogy ők is megtalálják a munkahelyen belül azokat a kapcsolódásokat, amiken keresztül pozitív visszajelzéshez, kötetlen beszélgetéshez, támogatáshoz, mókához juthatnak egymástól.
Ajánlások az oktatási intézmények számára>
A VLB program oktatási intézményben történő megvalósításában szükséges a szülők tájékoztatása a program céljáról, a gyerekek által elvégzendő tevékenységekről, annak várható hatásairól, a szülők részéről várt támogatásról.
Javasoljuk, hogy a 18. életévet be nem töltött fiatalok a jelzést (kitűző, csuklópánt) kizárólag az oktatási intézményen belül, vagy szülőjük, gondviselőjük felügyeletével/hozzájárulásával viseljék.
A megvalósítás részletei illeszkedjenek a gyerekek életkori sajátosságaihoz, és arra biztassuk a gyerekeket, hogy olyan védett/biztonságos környezetben gyakoroljanak, mint maga az intézmény vagy a családjuk.
Kérdés, elakadás, segítségkérés esetén a gyermekek, fiatalok az oktatási intézményben támogatásra számíthatnak a pedagógusaik (elsősorban az osztályfőnökük), az iskolapszichológus, valamint az iskolai szociális segítő részéről.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a szülőnek akkor, amikor a jelzés iskolán kívüli viseléséről dönt?
Minden esetben a gyermek egyéni sajátosságait, körülményeit érdemes figyelembe venni a döntésnél (pl. életkor, magabiztosság, azoknak a színtereknek a jellemzői, ahol a gyermek megfordul, stb.)
Biztonságérzetet nyújthat a szülő és a gyermek számára is, ha a gyermek csak ismerős környezetben (pl. edzés, szakkör, a család otthona, játszótér) viseli a jelzést, olyan környezetben, ahol a gyermek egyébként is otthonosan mozog és kapcsolatbalép másokkal.
Támogatást nyújthat a gyermeknek, ha iskolán kívül olyan helyzetekben viseli a jelzést, ahol vele egy időben mások is így tesznek (pl. edzésen több gyermek).
Érdemes a jelzést iskolán kívül olyan helyen viselni, ahol a gyermek számára ismerős felnőttek körében van (pl. lakóközösség tagjai, barátok szülei). Amennyiben ez lehetséges, érdemes őket is tájékoztatni a VLB program kereteiről.
Akár viseli a gyermek a jelzést az iskolán kívül, akár nem, mindenképp érdemes vele – életkorának megfelelő szinten – beszélni arról, mit tehet olyan helyzetben, amikor kényelmetlenül érzi magát egy kommunikációs szituációban, arról, hogy hogyan léphet ki ilyen helyzetekből, illetve hogy hogyan kérhet segítséget abban az esetben, ha olyan helyzettel találkozik, amit egyedül nem tud megoldani. Ebben segítséget ezen a linkentalálhat.
Bátorítsuk a gyermeket arra, hogy amennyiben viseli a jelzést (akár az iskolában, akár azon kívül), rendszeresen ossza meg a szülőkkel az ezzel kapcsolatos tapasztalatait, élményeit, hogy azokat a szülő nyomon tudja követni.
Kérdés, elakadás, segítségkérés esetén a gyermekek, fiatalok és szüleik az oktatási intézményben támogatásra számíthatnak a pedagógusaik (elsősorban az osztályfőnökük), az iskolapszichológus, valamint az iskolai szociális segítő részéről. Emellet - és más nehéz helyzetben is - keressék bizalommal a honlapon elérhető lehetőségeket!
Legyen a beszélgetés mindenkié!
Az iskolákban minden megvan a program megvalósításához: képzett szakemberek, tudás, motiváció, a helyi viszonyok ismerete, kapcsolat a tanulókkal és szüleikkel. A program keretében nem gyökeresen új feladatok kerülnek megvalósításra, hanem az ismert gyakorlat kerül újragondolásra egy adott keretrendszerben. Épp ezért, fontos, hogy az intézmények megismerkedjenek a Velem lehet beszélgetni kezdeményezés céljával, irányelveivel, keretrendszerével, hogy a programot ennek megfelelően tudják bevezetni az intézménybe. Fontos az is, hogy tartós változást, szemléletmódváltást csak úgy lehet elérni, ha a kezdeményezés (egyes elemei) az iskolai mindennapok részévé válnak, és nem csak „kampányszerűen”, egy-egy foglalkozás vagy témahét erejéig kerülnek elő. Ehhez szükség van arra, hogy az intézmény elköteleződjön amellett, hogy olyan környezetet teremtsen, ami támogatja a személyes kapcsolódások létrejöttét, az egymáshoz való kapcsolódás értékként jelenik meg az intézményben, a diákoknak és a pedagógusoknak pedig lehetőségük van gyakorolni, próbálkozni, fejlődni.
Annak érdekében, hogy minél több tapasztalatunk legyen a kezdeményezés megvalósulásával kapcsolatban, arra biztatjuk az intézményeket, hogy osszák meg a tapasztalatokat a VLB csapatával, ezzel is segítve azt, hogy minél hatékonyabban tudjuk segíteni az intézményeket.
Legyen a beszélgetés mindenkié!
A VLB csapata abban tud segítséget nyújtani az oktatási intézményeknek, hogy online konzultáció keretében segítünk a program elemeit személyre szabni, megosztjuk az eddig kipróbált programelemeket és az azokhoz fűződő tapasztalatokat, az induláshoz szükséges lépéseket, hogy az érdeklődő számára összeálljon a saját intézményébe bevinni kívánt program. Kérdés, elakadás esetén további segítséget nyújtunk online konzultációk formájában. Emellett összegezzük a korábbi tapasztalatokat, visszajelzéseket is, design elemekkel, sablonokkal, gyakorlatokkal, háttéranyagokkal, megrendelhető kiegészítőkkel segítjük az oktatási intézményeket a megvalósításban.
Legyen a beszélgetés mindenkié!
A VLB csapata az intézmény számára elérhetővé teszi a többi intézményben összegyűjtött gyakorlatokat, tapasztalatokat, amelyeket az intézmény szabadon felhasználhat, adaptálhat a saját működéséhez. Cserébe azt kérjük, hogy egyrészt az adaptálás során a különböző, a gyakorlatokat, programelemeket érintő lényeges változtatásokról, valamint a VLB keretek közt megvalósuló újabb tevékenységekről történjen egyeztetés, valamint azokat szeretnénk hasonlóképpen eljuttatni a többi intézményhez.
Legyen a beszélgetés mindenkié!
A VLB környezet és a kapcsolódó tevékenységek bevezetésének és fenntartásának a hatékonyságát mérni szeretnénk. Ennek célja egyrészt a folyamatos fejlesztés (gyakorlatok és környezet megvalósíthatósága, megfelelősége, hatékonysága), valamint ugyanilyen fontos, hogy a közösség, ahol a gyakorlatokat végrehajtják, reflektáljon rájuk, és megbizonyosodhasson afelől, hogy azok valóban segítik a kommunikációt. A mérés módjának (eszköz, megvalósíthatóság) kidolgozása folyamatban van.
Legyen a beszélgetés mindenkié!
A kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül az oktatási intézmények számára is örömmel adunk információt a programról, tapasztalatokról, a karkötők javasolt méretéről, vagy bármilyen felmerülő kérdésről.
A Velem Lehet Beszélgetni program iskolai megvalósítását a Pro Filii Alapítvány támogatja.