A Velem lehet beszélgetni (VLB) kezdeményezés oktatási intézményekben történő megvalósítása során a cél az, hogy egy keretrendszert kapjanak az intézmények, amit az adott iskolák a maguk sajátosságaira szabva tudnak bevezetni. Ezzel létehozhaztnak egy olyan iskolai környezetet, ami tematikus foglalkozások, tanórák, projektnapok, témahetek, szakkörök, beszélgetőkörök, stb. segítségével felhívja a figyelmet a face-to-face kommunikáció fontosságára. Támogatja a diákokat, a dolgozókat és a szülőket is abban, hogy akarjanak és merjenek egymáshoz kapcsolódni, hogy fontos és természetes legyen számukra, hogy egy olyan, egymásra nyitott és befogadó környezetet teremtsenek, amiben a beszélgetés egy olyan lehetőség, amivel a mindennapok során a közösség tagjai szívesen élnek. Ennek több célja van: segíteni, hogy a fiatalok úgy érezzék, egy barátságos közösség tagjai, amiben van kihez, van mikor és van hogyan kapcsolódni; gyakorlási lehetőséget biztosítani különböző kommunikációs helyzetek támogatásával, így biztosítva a tanulóknak a fejlődés lehetőségét, a társas és szociális készségek fejlesztését; támogatni azt, hogy a közösség tagjainak minél több kapcsolódása legyen egymással. Utóbbi kettő azért is kiemelkedően fontos, mivel a kapcsolataink mennyisége és minősége pozitív hatással van a lelki egészségre (jobb hangulatot, kisebb mértékű szorongást eredményez, segít az önbizalom növelésében, az énhatékonyság érzésének megtapasztalásában, segíti az identitásalakulást és biztosítja a valahová tartozás érzésének megélését), a társas-érzelmi készségeink magasabb szintje pedig pozitív hatással van az iskolai előmenetelre, véd a lemorzsolódással szemben is.

Ha be szeretnék vezetni a Velem Lehet beszélgetni program elemeit egy iskolában, ahhoz itt találhatnak egy hasznos segédletet:
A Velem Lehet Beszélgetni program elemeinek bevezetése egy iskolában vagy más oktatási intézményben

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A VLB intézmény a kapcsolatteremtésre, a beszélgetés elősegítésére, ösztönzésére alkalmas lehetőségeket nyújt a diákoknak, pedagógusoknak, és a szülőknek is. Ehhez az alábbiakban különböző javaslatokat adunk, de a lista tovább bővíthető. A lényeg, hogy egy adott programelem, lehetőség mindig elsődlegesen a kommunikációs készésgek fejlesztését, a kapcsolatteremtést célozza.




Az iskolákban minden megvan a program megvalósításához: képzett szakemberek, tudás, motiváció, a helyi viszonyok ismerete, kapcsolat a tanulókkal és szüleikkel. A program keretében nem gyökeresen új feladatok kerülnek megvalósításra, hanem az ismert gyakorlat kerül újragondolásra egy adott keretrendszerben. Épp ezért, fontos, hogy az intézmények megismerkedjenek a Velem lehet beszélgetni kezdeményezés céljával, irányelveivel, keretrendszerével, hogy a programot ennek megfelelően tudják bevezetni az intézménybe. Fontos az is, hogy tartós változást, szemléletmódváltást csak úgy lehet elérni, ha a kezdeményezés (egyes elemei) az iskolai mindennapok részévé válnak, és nem csak „kampányszerűen”, egy-egy foglalkozás vagy témahét erejéig kerülnek elő. Ehhez szükség van arra, hogy az intézmény elköteleződjön amellett, hogy olyan környezetet teremtsen, ami támogatja a személyes kapcsolódások létrejöttét, az egymáshoz való kapcsolódás értékként jelenik meg az intézményben, a diákoknak és a pedagógusoknak pedig lehetőségük van gyakorolni, próbálkozni, fejlődni. Annak érdekében, hogy minél több tapasztalatunk legyen a kezdeményezés megvalósulásával kapcsolatban, arra biztatjuk az intézményeket, hogy osszák meg a tapasztalatokat a VLB csapatával, ezzel is segítve azt, hogy minél hatékonyabban tudjuk segíteni az intézményeket.

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A VLB csapata abban tud segítséget nyújtani az oktatási intézményeknek, hogy online konzultáció keretében segítünk a program elemeit személyre szabni, megosztjuk az eddig kipróbált programelemeket és az azokhoz fűződő tapasztalatokat, az induláshoz szükséges lépéseket, hogy az érdeklődő számára összeálljon a saját intézményébe bevinni kívánt program. Kérdés, elakadás esetén további segítséget nyújtunk online konzultációk formájában. Emellett összegezzük a korábbi tapasztalatokat, visszajelzéseket is, design elemekkel, sablonokkal, gyakorlatokkal, háttéranyagokkal, megrendelhető kiegészítőkkel segítjük az oktatási intézményeket a megvalósításban.

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A VLB csapata az intézmény számára elérhetővé teszi a többi intézményben összegyűjtött gyakorlatokat, tapasztalatokat, amelyeket az intézmény szabadon felhasználhat, adaptálhat a saját működéséhez. Cserébe azt kérjük, hogy egyrészt az adaptálás során a különböző, a gyakorlatokat, programelemeket érintő lényeges változtatásokról, valamint a VLB keretek közt megvalósuló újabb tevékenységekről történjen egyeztetés, valamint azokat szeretnénk hasonlóképpen eljuttatni a többi intézményhez.

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A VLB környezet és a kapcsolódó tevékenységek bevezetésének és fenntartásának a hatékonyságát mérni szeretnénk. Ennek célja egyrészt a folyamatos fejlesztés (gyakorlatok és környezet megvalósíthatósága, megfelelősége, hatékonysága), valamint ugyanilyen fontos, hogy a közösség, ahol a gyakorlatokat végrehajtják, reflektáljon rájuk, és megbizonyosodhasson afelől, hogy azok valóban segítik a kommunikációt. A mérés módjának (eszköz, megvalósíthatóság) kidolgozása folyamatban van.

Legyen a beszélgetés mindenkié!


A kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül az oktatási intézmények számára is örömmel adunk információt a programról, tapasztalatokról, a karkötők javasolt méretéről, vagy bármilyen felmerülő kérdésről.

A Velem Lehet Beszélgetni program iskolai megvalósítását a Pro Filii Alapítvány támogatja.